SELAMAT DATANG

Friday, 17 August 2012

MODUL KEROHANIAN PKNC KUALA KANGSAR


OBJEKTIF


1.  Sebagai panduan untuk menjalankan aktiviti-aktiviti kerohanian dalam pendidikan luar selaras
     dengan kurikulum pusat kokurikulum.

2. Untuk mengetahui, memahami dan memilih aktiviti yang bersesuaian mengikut kumpulan
    sasar.

3. Aktiviti yang disarankan dapat melahirkan pelajar yang seimbang dari segi jasmani, emosi,
    rohani dan intelek.

 

PENGERTIAN KEROHANIAN


Perkataan kerohanian ialah kata terbitan daripada perkataan roh. Maksudnya  perihal tentang rohani. Perkataan rohani berasal daripada kata ‘ruh’. ‘Ruh’ dalam bahasa Arab ada dua pengertian; dalam pengertian literaldiertikan pernafasan yang keluar dari jantung dan dalam pengertian istilahialah al-Latifat al-Rabbaniyyat iaitu persediaan semula jadi yang ada pada jantung untuk menerima dan melihat cahaya kebenaran dan hakikat muthlak melalui mata hatinya. Jadi yang dikehendaki dengan kerohanian ialah perkara yang berkaitan dengan batin manusia dalam hubungannya dengan Allah s.w.t, kebersihan dan kekotorannya, sensitif dan tidak sensitifnya, menurun dan meningkatnya dan sejauh mana komitmennya dengan hukum Allah s.w.t.

Al-Qur’an ada menggunakan istilah lain yang mempunyai pengertian yang sama dengan roh  iaitu al-‘Aql, al-Qalb dan al-Nafs. Rasulullah s.a.w menyebut perkara yang sama dalam Hadithnya dengan istilah Mudqhat iaitu Qalb (hati).


KELEBIHAN AKTIVITI KEROHANIAN DALAM PENDIDIKAN LUAR


1. Dapat menyediakan aktiviti yang berhubungkait dengan naluri semula jadi manusia.
2. Dapat menghindarkan daripada aktiviti yang melalaikan.
3. Dapat menggabungjalinkan aktiviti lain dengan aspek kerohanian.
4. Keberkatan dari Allah s.w.t. dalam setiap aktiviti yang dijalankan 
5. Melahirkan perasaan kasih dan sayang kepada agama.

 JENIS-JENIS MODUL AKTIVITI KEROHANIAN


a. TERAS         1.  Istinjak dan bersuci
2.  Solat berjamaah
3.  Santapan rohani (kuliah suboh dan maghrib)
4.  Bacaan Yaasin , Tahlil dan Doa
5.  Zikir, Selawat dan Doa
6.  Penghayatan Al-Qur’an dan Hadith
7.      Rukhsah solat
8.      Adab Memotong Kuku

b. PILIHAN     9.  Panduan arah qiblat
10.  Pengurusan Jenazah
11. Ibadat Haji
12. Sembelihan
13. Qiyamullail
14. Forum Ehwal Islam
15. Kebudayaan Islam


CONTOH MODUL




MODUL 12

Tajuk               : Amali Sembelihan
Masa                : 2 jam

Tempat              : Tempat lapang yang bersesuaian
Matlamat          : Melahirkan pelajar yang perihatin terhadap makanan yang halal dan baik.

Objektif            :- Mendedahkan pelajar tentang teknik penyembelihan yang tepat dan betul
                             mengikut syariat Islam.
- melahir pelajar yang berkebolehan menyempurnakan penyembelihan .
- melahirkan pelajar yang mementingkan kebersihan dalam kehidupan kearah 
   kecemerlangan dunia dan akhirat.

Kumpulan sasar   : pelajar sekolah menengah
Peralatan              :- pisau sembelihan
                              - ayam / burung puyuh
                              - air
                              - alatan yang berkaitan

Personel              :- Penyembelih bertauliah
                             - Jurulatih / pembantu
                             - peserta
           
Sebelum aktiviti  :- memastikan segala peralatan mencukupi
                             - memastikan pakaian peserta bersesuaian dengan aktiviti
                             - membahagikan kumpulan untuk aktiviti.

Semasa aktiviti   :- Dimulai dengan bacaan Ummul kitab – Al-Fatihah.
                             - edaran borang penilaian sebelum aktiviti.
                             - Penerangan sembelihan
                             - Amali sembelihan
                             - Jurulatih membantu dan memantau aktivtiti yang dijalankan.

Selepas aktiviti   :- memastikan segala peralatan yang digunakan dibersihkan dan disimpan
                              semula.
   - membersihkan diri dan tempat yang digunakan.
   - menguruskan binatang sembelihan untuk masakan.
   - edaran borang penialaian selepas aktiviti
   - jurulatih membuat rumusan berkaitan aktiviti yang dijalankan.
   - ketua kumpulan melapor untuk menyampaikan ucapan terima kasih kepada
    penceramah
                             - diakhiri dengan tasbih kaffarah dan surah al-Asr.
  - pelajar beredar dengan tertib sambil berselawat dan bersalaman.




MODUL 15



Tajuk               : Malam Kebudayaan Islam
  - Nasyid
  - Pentomen
  - Puisi / sajak Islam
  - Alat musik Islam

Masa                : 2 jam
Tempat                        : Kawasan perkhemahan yang sesuai.
Matlamat          : Pelajar dapat memahami konsep hiburan dalam Islam

Objektif           :- mendedahkan kepada pelajar jenis hiburan yang dibolehkan dalam Islam
 - mengisi naluri semula jadi manusia dengan hiburan yang terkawal
 - melahirkan pelajar yang berakhlak mulia.

Kumpulan sasar           : pelajar sekolah rendah / menengah
Peralatan          :- kompang
                         - tamburin
                         - bonggo
                         - kompang Iran
                         - P.A sistem
                         - kanopi
                         - bahan edaran
                         - karoeke

Personel           :- ketua aktiviti
 - Jurulatih
 - kumpulan persembahan.
                         - peserta

Sebelum aktiviti:- memastikan semua kelengkapan / peralatan ada.
                         - memastikan setiap  kumpulan telah bersedia untuk persembahan
                         - memastikan setiap persembahan ada unsur pengajaran.
                         - mengasingkan antara persembahan lelaki dan perempuan

Semasa aktiviti :- dimulai dengan bacaan Ummul kitab, al-fatihah
                         - edaran borang penilaian sebelum aktiviti.
                         - memastikan pengacara menghidupkan suasana majlis.
                         - memastikan peserta dalam keadaan terkawal.
                         - memantau persembahan pelajar
 - memilih persembahan terbaik untuk pemenang (jika dipertandingkan)

Selepas aktiviti :- memastikan semua peralatan disimpan semula.
                         - edaran borang penialaian selepas aktiviti.
                         - jurulatih membuat rumusan berkaitan aktiviti yang dijalankan.
                         - diakhiri dengan tasbih kaffarah dan surah al-Asr.
                         - memastikan pelajar beredar dengan tertib.





No comments:

Post a Comment